Těhotenství

V době těhotenství je ženský organismus ovlivněn výraznými hormonálními změnami. Mění se vnímání chutí, což vede ke zvýšené konzumaci sladkých a kyselých jídel. Zvyšuje se dávivý reflex a častější zvracení má za následek pokles ph v ústech. Zhoršuje se hygiena dutiny ústní z důvodů větší únavy. To vše může vést ke větší kazivosti a zánětu (krvácení) dásní.

Pozor! V těhotenství ale dásně krvácet nemusejí. Vše se odvíjí podle toho, jak žena pečovala o své zuby ještě před tím, než přišla do jiného stavu. Hormonální změny potencují zánět, ale zánět, který tam již byl. Jestliže pacientka trpěla před otěhotněním sebemenším zánětem, gravidita tento stav zhorší. Zubní plak produkuje řadu toxických látek a enzymů. Pokud se tyto látky dostanou do krevního oběhu ženy, zvyšuje se riziko předčasného porodu!

Důležité je vědět, že čištění zubů bezprostředně po každém zvracení je nežádoucí.

Přes ústa se vylučuje kyselý obsah žaludku a kyseliny naleptávají sklovinu, kterou po okamžitém čištění dřete a poškozujete. Správné je postupovat tak, že se ústa vypláchnou vodou a chrup se vyčistí až za cca 15 min, kdy se kyseliny naředí a díky slinám se ph v ústech vrátí na normální úroveň.

Řádné provádění ústní hygieny by mělo být základem péče o chrup v těhotenství.

Odstraňování zubního povlaku 2x denně (po večerním vyčištění již nic nejíst, pít pouze vodu, v případě nočního probuzení nepít slazené nápoje), důkladně čistit mezizubní prostory, nepoužívat tvrdý zubní kartáček, absolvovat preventivní prohlídky u zubního lékaře a hygienistky.

Novinky Dárkové poukazy ke koupi v ordinaci :-)

Sledujte nás také na facebook Zubní hygiena Děčín

Číst více